donderdag 2 februari 2012

Dag 3 - Dubai in Action

Genoeg sightseeing gedaan in Dubai. Tijd voor actie vandaag. Rond een uur of 9 rol ik van m'n blok beton, neem een warme douche en sla het ontbijt over. Op weg. Vreemd hoe je je na 1 dag al thuis voelt. De wervelende straten van de Goud Souk in, met een abra de rivier oversteken naar de oude stad en dan een wandelingetje door stegen en straatjes naar het metrostation. Een dagkaart brengt me naar station Mall of the Emirates.  Wederom een grote shopping mall. Maar daar kom ik niet voor.Ik ga voor mijn laatste kans op een klein stukje wintersport, hier midden in de woestijn: een reusachtige overdekte skihal.

Het kaartje kopen en dan de benodigde uitrusting vergaren blijkt een tijdrovend karwei. Hele families laten zich uitgebreid voorlichten en dan schoenen en jassen aanpassen. Het valt me op dat enkel wat buitenlanders voor de ski's en snowboards gaan. De locals krijgen een dikke gewatteerde jas en flinke snowboots aangemeten en komen niet verder dan het snowpark. Waar ze met een sleetje en wat opblaasdingen zich vermaken met de sneeuw. De 2 pistes, een rode en een blauwe, liggen er verlaten bij. Een heuse stoeltjeslift brengt me naar de top van de piste. Dan volgt een uurtje snowboarden. Omdat de piste vrijwel verlaten is kan ik lekker hard van de rode afrazen. Toch wel bizar.... buiten ruim 25 graden en binnen -5 en dat ergens in een stuk woestijn. Als hoogtepunt van hun uitje in de sneeuw mogen de locals een rondje met de stoeltjeslift doen. Fotografen staan klaar om die happening vast te leggen. Tsja, ik ga m'n wintersport dit jaar toch wel missen.

Na ruim een uur is het tijd om verder te gaan. De metro brengt me naar de Dubai Mall, waar ik om om half 3 opgehaald wordt door een grote 4-wheel drive Nissan. Het blijkt dat ik de enige ben die zich vandaag heeft ingeschreven voor de activiteit. Er hoeft verder niemand opgehaald te worden en we rijden Dubai uit de woestijn in. Eerst nog over 6-baans wegen, dan een stoffige 2-baans weg waar af en toe een kameel op loopt en dan slaat de chauffeur plotseling rechtsaf  het duinenlandschap in. In z'n 4-wheel drive volgt een hobbelige rit door het woestijnzand tot we bij een kampement aankomen.

Daar staat waar ik voor gekomen ben: de woestijn buggy. 4 flink geveerde wielen bevestigd aan een rolkooi met een stevige motor achterin. Ik ben de enige vandaag en dat betekent dat naast mij de gids en nog een medewerker van de organisatie met mij meegaan. 3 buggy's en een volgauto voor als we pech krijgen of losgetrokken moeten worden. Na een korte instructie wordt de buggy gestart en volg ik de gids de woestijn in. Meteen wordt flink het gas erop gezet en scheuren we de eerste duinen op. Ik heb de smaak goed te pakken en kan de gids goed bijhouden. Die neemt zijn kans waar en jaagt me duin op en af. Soms rijden we al driftend over de toppen van de duinkammen. Vol gas en flink tegenstuur geven om op de top van het duin te blijven, dan over de top heen en aan de andere kant hetzelfde spelletje. Dan loodrecht het duin af met vol gas waarbij bij de landing een flinke hap zand wordt geschept. Zo crossen we een tijdje rond tot het tijd is voor een drinkpauze. Met een grote grijns stappen we alle 3 uit onze buggy. Normaal rijden de gidsen met groepen van 6 buggy's en moeten ze regelmatig halt houden omdat iemand vastgelopen is of zelfs gekanteld. Nu kunnen ze zelf lekker los gaan en ik krijg wat complimentjes over m'n rijstijl. Na de pauze gaan we weer los. Al scheurend door de duinen rijden we weer terug naar het kamp. Flink bezweet en onder het zand laat ik daar de buggy achter. Dammmm dat was gaaf!

Het tweede deel van het programma is de BBQ. Alleen die begint pas rond een uur of 7 en het is nu pas 5 uur. Langzaam druppelen wat families het kamp in die een jeepsafari hebben gedaan. Mijn gids/begeleider kijkt het met lede ogen aan. Al 6 jaar zit hij vrijwel elke avond in dit kamp te BBQ-en met toeristen. Omdat ik ook de enige ben vandaag heb ik niet zo veel zin om te blijven wachten tot het eten klaar is. Tot grote vreugde van de gids zeg ik dat ik weer terug wil naar de stad. Hij brengt me naar de oude stad, waar ik nog wat door de straatjes ronddwaal. Dan met het bootje weer terug naar de Gold Souk, waar ik hopeloos verdwaal in de wirwar van straatjes. Gelukkig brengt mijn telefoon met GPS uitkomst en vind ik m'n hotel terug. Moe van de lange dag betaal ik het hotel, pak mijn spullen en nestel me voor het laatst op het betonblok.

3 opmerkingen:

  1. Eerst een ijsje eten en dan ff beesten in de woestijn. Wat wil je nog meer ;-)
    Maaruhhh... is dat nou net zo leuk als met FarCry, of mis je toch wat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja haha het had nog leuker geweest als er een minigun op de buggy gemonteerd was....

    BeantwoordenVerwijderen