woensdag 8 februari 2012

Dag 11- Tutukaka

Vandaag weer een reisdagje. Al is de afstand niet zo heel groot. Sowieso zijn de afstanden hier in NZ goed te doen. Hooguit een paar uur in de auto om op je volgende bestemming te komen. Na m'n tas gepakt te hebben, betaal ik het motel en ga dan op weg naar Whangarei. Dat is een wat grotere havenplaats op ongeveer 40 minuten rijden.

Ik parkeer bij de haven die vol ligt met luxe jachten en catamarans. De haven met de tropisch begroeide heuvels eromheen is weer een mooi fotomomentje. Dan het centrum in op zoek naar een postkantoor. Eenmaal gevonden betaal ik daar voor 3 maanden de wegenbelasting voor m'n auto, een slordige NZ$70. Dan brunchen en de noodzakelijke middelen kopen om in dit tropisch klimaat te overleven: zonnebrand, zonnebril en een pet.

Na deze stop is het nog een klein stukje naar mijn eindbestemming voor de komende dagen: Tutukaka. Ook weer een idilisch gelegen havenplaatjse. Alleen is dit plaatsje niet groter dan een halve weg met 5 huizen, een jachthaven en een camping. Op de camping heb ik een cabin gereserveerd. Ruim maar spartaans ingericht. Spullen droppen en dan meteen door naar het duikcentrum. Jaja, komende dagen ga ik de buitenduiken doen voor m'n PADI Open Water brevet. En dat op een van de mooiste duiklocaties ter wereld... de Poor Knight Islands.

In  het duikcentrum word ik al verwacht en ik kan meteen beginnen  met het invullen van allerlei formulieren. Een medische verklaring is vereist en ik ging er van uit dat mijn medisch certificaat van mijn vliegbrevet voldoende zou zijn. In Nederland was dat wel zo, maar hier helaas niet. Een afspraak met een dokter in een naburig dorp wordt gemaakt en ik ben weer onderweg. De medische tests stellen niet zo heel veel voor. Een vragenlijst invullen, bloeddruk opmeten, een paar keer diep ademhalen en NZ$75 aftikken... gehaald. Weer terug naar het duikcentrum voor de laatste formaliteiten.

Het is alweer einde middag als ik terug ben in m'n cabin om een beetje te relaxen. Als ik langs m'n auto loop zie ik de antenne er heel ongelukkig bij hangen.Die is afgebroken/doorgeroest en hangt nog aan het riempje van het in/uitschuifmechanisme.

Tsja... als het daarbij blijft ben ik blij ;-)

2 opmerkingen:

  1. Weet je zeker dat die Orka's van vorige week niet achter je aan gereisd zijn? Ik ben wel benieuwd naar wat duikfoto's hoor...
    Is er nog een specifieke reden dat die ridders daar zo arm zijn trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, tsja foto's plaatsen is een beetje lastig. Ik heb op m'n telefoon maar een beperkt data abonnement dus moet ik een PC zien te vinden voor het uploaden van foto's. Ik heb wel wat onderwaterfoto's en er zijn ook anderen die van mij foto's hebben genomen. Die beloven natuurlijk dat ze die naar mij mailen, maar ik weet hoe 't gaat.... hoor ik niks meer van :-)

    En die arme Ridders... 't verhaal gaat dat arme ridders vroeger boven de grond werden 'begraven' met het schild op hun borst. Rijke Ridders kwamen onder de grond terecht. Die eilanden steken uit boven water en met wat fantasie lijkt het op een liggende Ridder met een schild op z'n borst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen