zaterdag 4 februari 2012

Dag 6 - Auto Zoektocht

Om 5 uur 's ochtends ben ik klaarwakker. Jetlag. Toch nog maar wat proberen te slapen. Rond een uur of half 9 uiteindelijk opstaan, douchen en ontbijten bij de bakkerij op de hoek.

Vandaag op zoek naar een auto. Het toeval wil dat om de hoek de "backpackers car market" zit. Een bedrijfje dat bemiddeld in de aankoop/verkoop van auto's en campers aan backpackers. In Nieuw Zeeland is het wel gebruikelijk om een oude auto te kopen, daarmee rond te reizen en aan het einde weer te verkopen aan andere backpackers. Mijn plan dus ook en tijdens de voorbereidingen heb ik al ontdekt dat er een hoop oude Subaru stationwagons in omloop zijn. Stevige auto's met 4WD waarin je, als het uitkomt, ook in de achterbak kunt slapen.

Wonderwel staat er eentje te koop voor NZ$ 2900 bij de backpackers car market. Uit 1992 en hij ziet er nog redelijk uit. Ik noteer wat gegevens en besluit in het hostel alles eens op een rijtje te zetten. In  het hostel hangen op het prikbord ook een eental Subaru's te koop en op op mijn lijstje komen ook nog wat Subaru's die op internet worden aangeboden in de omgeving van Auckland. De prijzen en jaartallen varieren nogal. Ik bepaal m'n top 3 en ga aan het bellen. Voor een aantal auto's kan ik langskomen in een buitenwijk van Auckland. Een reis met de trein. Een andere auto uit '95 wordt voor NZ$1900 aangeboden en die zit in de buurt. We spreken 's middags af om de auto te bekijken. Dan nog even terug naar de backpackers market om over de prijs van de Subaru uit '92 te onderhandelen. Ik biedt NZ$2200 maar daarmee gaan ze niet accoord. Naja, mocht ik niks vinden dan kan ik altijd terug komen om hoger te bieden.

Rond een uur of 1 komt Gerard langs met zijn Subaru. Hij is een Canadees die een paar maanden in Nieuw Zeeland heeft gewoond en binnenkort naar Australie vertrekt. Ik bekijk de auto en besluit 'm langs een garage te brengen waar ze een technische check uitvoeren. Ondertussen gaan we ergens een kopje koffie drinken en check ik de historie van de auto via internet op m'n telefoon. Dat is belangrijk omdat als je een auto koop in NZ je ook de historie er bij krijgt. Dus openstaande boetes of andere vervelende zaken. De historie blijkt in orde en we gaan terug naar de garage. Daar zijn wel een aantal aandachtspuntjes gevonden waaronder wat olielekkage en 2 bouten die ontbreken uit de ophanging van de voorwielen. Deze blijken ergens in de auto te liggen. Tsja, een auto uit '95 met ruim 286.0000km op de teller kan je niet echt nieuwstaat van verwachten. Ik spreek af met Gerard om morgenochtend nog eens test te rijden als de bouten zijn teruggezet. De olielekkage lijkt niet heel ernstig en zou betekenen dat ik tijdens mijn vakantie een paar keer olie zal moeten bijvullen. Als het meezit...

Ondertussen heb ik ook een mailtje gehad van iemand van de Couchsurfing website. Sylv, een 33-jarige Duite, heeft mijn reisschema gezien op de website en ze heeft ongeveer dezelfde plannen. We spreken af om 's avonds een hapje te eten en dan te kijken of het leuk/handig is om een stuk samen te reizen.
We hebben afgesproken in downtown Auckland wat voor mij een wandelingetje van 20 minuten is. Vanaf de afgesproken plek gaan we naar een Belgisch cafe in het centrum, waar we friet eten en een heerlijk belgisch biertje drinken. Naast ons zit een Nederlandse journalist die bezig is met een verhaal voor Nieuwe Revu over de arrestatie van de eigenaren van de Megaupload-website in Auckland. Daar is ook een Nederlander bij betrokken en hij heeft aanwijzingen voor een 'scoop'. Ondertussen heeft Sylv ook contact met een ander Duits meisje, Marijke, die vandaag in Auckland is aangekomen en ook wel interesse heeft om mee te reizen. Ze komt ook naar het cafe en vanaf daar gaan we gezamenlijk verder de stad in.

Het lijkt alsof er een feestelijke gebeurtenis in Auckland is want er zijn veel mensen op straat, voornamelijk Chinezen. Het blijkt de viering van het Chinese nieuwe jaar te zijn en daarvoor is er een Chinees Lampionnen Festival opgetuigd in een park in de stad. We gaan daar met z'n 3-en heen, maar niet voordat we in een supermarkt wat bier hebben ingekocht voor in het park. Het is erg druk op het festival en tussen de eettentjes staan overal mooi verlichte chinese uitbeeldingen en figuren. Echter het biertje drinken gaat niet door als we zien dat de politie streng optreedt tegen openbaar alcoholgebruik. Dus de flessen maar goed weggestopt in een grote tas.

Nadat we alles wel gezien hebben gaan we naar het hostel van Sylv in het centrum van Auckland om daar dan nog maar wat te drinken. Het is er een gezellige boel. Veel mensen van verschillende nationaliteiten, sommigen die net beginnen met hun reis, anderen die al tijden klaar zijn en een beetje zijn blijven hangen. We drinken en kletsen voor de ingang van het hostel, terwijl de politie op straat streng toezicht houdt dat niemand met een biertje in zijn hand op openbaar terrein komt. Het wordt al later als een groep besluit om de stad in te gaan om te gaan stappen. We gaan gezellig mee, maar zoals het wel vaker met een groep gaat is het lastig om te beslissen waar we precies heen gaan. Verschillende cafe's en clubs worden uitgeprobeerd, maar dan is de muziek niet leuk, of is de entree te hoog. Uiteindelijk belanden we met z'n allen in een club in het havengebied van Auckland. Hier blijven we hangen tot in de kleine uurtjes. Ik spreek met Sylv en Marijke af om de volgende dag onze reisplannen verder te bespreken als duidelijk is of ik al dan niet een auto heb. Terug in mijn hostel val ik snel in slaap. Vast door de lange dag, of het bier. Waarschijnlijk allebei...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten