zondag 12 februari 2012

Dag 15 - Canterbury F421

Niet zo lekker geslapen vannacht. Zou het de spanning zijn voor de duiken die me vandaag te wachten staan ?

Om kwart voor acht ben ik bij de duikshop, waar al de nodige activiteit is. Een aantal mensen staan te wachten of zijn  bezig formulieren in te vullen.
Achter in de winkel wordt materiaal op karren geladen. Het ziet er allemaal wat minder gestructureerd uit als in Tutukaka. Het bord met het weerbericht is al een aantal dagen niet meer bijgewerkt, overal liggen stukken duikuitrusting en het lijkt erop alsof de 1 op 1 begeleiding ook niet gaat lukken omdat er meer mensen meegaan voor een cursus. De uitgifte van de duikuitrusting gaat wel snel, octopus met automaten en duikcomputer, vest en duikpak krijg ik uitgereikt en deze stop ik in een grote tas. Geen persoonlijk label eraan, dus maar hopen dat ik straks dezelfde tas weer uitpak.

Als iedereen compleet is, een groepje van ongeveer 12 man en 3 begeleiders, rijden we de karren naar de haven waar we ze inladen in de boot. Een flink maatje kleiner dan in Tutukaka maar wel met een kajuit waar je binnen kunt zitten. We varen de haven uit en zetten koers naar Russell aan de overkant van de baai, waar nog iemand wordt opgepikt. Dan door naar de duiklocatie een stuk verderop in de baai. Onderweg worden we in groepjes verdeeld en ik zit met 3 anderen bij een instructeur. Het is bewolkt en het water ziet er grauw uit.

De eerste duik is een 'deep water' duik waarbij we afdalen tot 30 meter diepte. Omdat er op die diepte ook een wrak ligt gaan we die ook bezoeken. Het gaat om de HMS Canterbury, een oud marine fregat  van 113m lengte die in de baai is afgezonken. Ik vind het best spannend. Met maar 4 duikjes in m'n logoek al afdalen naar 30m en dan ook nog een scheepswrak bezoeken, waarbij vrolijk verteld wordt dat we ook nog naar binnen gaan.

We trekken onze duikuitrusting aan en gaan te water. Langs een lijn dalen we af de diepte in. Op zo'n 12 meter diepte zie ik onder me de groenige contouren van een platformpje met een reling verschijnen. Alles is begroeid met koraal. Het ziet er spookachtig uit. Van het plaatje weet ik dat dit een uitkijkplatform is op een mast. Als iedereen van ons groepje op of rond het platform is volgen we de instructeur verder naar beneden. We zweven over de dekken naar de achtersteven van het schip. Er zwemmen veel vissen rond en het wrak zelf is flink begroeid. Bij de achtersteven dalen we af naar zo'n 30 meter. Via een grote donkere opening zwemmen we het wrak in, het is de ruimte onder het voormalig helikopterdek. Het is even aardedonker en ik zie alleen nog de fluoriscerend gele kleur van de fles van de instructeur voor me. Ik volg blindelings en vrij snel wennen m'n ogen aan het donker. Langs de wanden van de ruimte waar we in zweven staan allerlei rekken. We zwemmen door naar achter, dieper het wrak in. Overal zwemmen vissen in alle soorten en maten. Via een zijdeur komen we uit op het gangboord, die we volgen naar de voorkant van het schip. Af en toe trek ik me voort aan de reling. We passeren open deuren naar andere ruimtes en als ik daar in kijk, zie ik in het spookachtige blauw hele zwermen vissen rondzwemmen. Een bizar gezicht. Halverwege het schip gaan we weer een opening in en zwemmen via een trap omhoog naar de stuurbrug. Nu helemaal voorzien van koraal en andere begroeiing. Het kost weinig voorstellingsvermogen om te bedenken hoe hier de kapitein en zijn bemanning hebben gewerkt. Via een raam verlaten we de stuurbrug en gaan verder naar voren over de dekken van het schip. We zwemmen de boeg over en draaien ons dan om. Het schip ligt indrukwekkend voor ons. Net het beeld van de gezonken Titanic op Discovery Channel. Het is tijd om weer omhoog te gaan en we volgen de lijn terug naar de boot. Onderweg nog een veiligheidsstop van 3 minuten. Best onder de indruk kom ik weer aan boord. Wauw, dat was supergaaf en het viel uiteindelijk alles mee. Zo ik ben nu een deep water diver...

We varen verder en gaan voor anker in de luwte van een eilandje. De zon is doorgebroken en het water is helderblauw. Het is al weer tijd voor m'n tweede duik vandaag: de navigatie-duik. Snel wordt uitgelegd hoe het kompas werkt en we gaan weer te water. Ik, nog een cursist en de instructeur. Het is de bedoeling dat we met behulp van het kompas een vierkant gaan zwemmen onder water, waarbij we de afstand meten door het tellen van onze vinuitslagen. De eerste 2 zijden van de rechthoek gaan netjes recht, maar dan wordt het allemaal wat slordiger. Uiteindelijk komen we weer uit bij de instructeur. Ondanks de vreemde vorm van de gezwommen rechthoek geeft hij het teken OK en ik kan navigatie aan mijn skills toevoegen.

De derde en laatste duik van de dag is op dezelfde locatie. Bij deze duik moet ik de skill 'neutraal drijfvermogen beheersen' laten zien. Ik volg de instructeur weer het water in en met ons groepje zwemmen we vrolijk achter hem aan. Een ontspannen tochtje langs het rif, kijkend naar het onderwaterleven. Terug aan boord vraag ik hem hoe het zit met uitgevoerde skill. Hij kijkt me even vragend aan, glimlacht dan  breed en zegt 'prima gedaan'. Zo weer een skill rijker. Morgen nog  2 te gaan en dan ben ik een advanced diver. Voor wat het waard is...

Terug in de haven wordt alles uitgeladen en op karren teruggebracht naar de duikshop. De administatie en logboeken worden bijgewerkt en mijn behaalde skills worden officieel afgetekend.

Terug in de woning op de heuvel ga ik even liggen en val diep in slaap....

4 opmerkingen:

  1. Tja daar deed ik meer dan een jaar over vroeger om af te dalen naar 20m....... hebben ze nog iets verteld over deco en herhalingsduiken....Volgens mij ben je lekker stikstof aan het stapelen.... Nah je slaapt er wel lekker van zal ik maar zeggen ai (voor de gein maar eens hun duikcomputer uitlezen...). Ik zag op de kaart van het wrak dat de rainbow warrior vlak bij ligt iets noordelijker (HQ dive) ook leuk ;)
    hee greetz Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jah tijdens de PADI cursus wordt daar wel aandacht aan besteed hoor en bij de duikuitrusting zit een persoonlijke duikcomputer die deco stops enzo aangeeft. Maar voor mijn gevoel gaat het ook allemaal best snel. Hehe je had mee moeten gaan man ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als ik het zo lees kun je binnenkort een duikschool beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat zou helemaal niet verkeerd zijn hier in Nieuw Zeeland. Doe ik er ook meteen een vliegschool bij en neem ik veel personeel aan zodat ik zelf lekker de hele dag in de zon op een terrasje kan zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen