donderdag 22 maart 2012

Dag 54 - Wanaka in een Piper Cherokee

Ja hoor het is weer zover. De vliegkriebels spelen weer op. Gelukkig is er in Wanaka hiervoor een medicijn te vinden: het plaatselijke vliegveld. Peter Hendriks is een Nieuw Zeelander met duidelijk Nederlandse voorouders. Hij heeft zijn eigen vliegbedrijfje in Wanaka en hij geeft onder andere bergvliegcursussen. Lijkt me reuze interessant om daar eens een paar lessen in te nemen, want dat is iets wat in Nederland toch een beetje lastig is om te doen.

Maar voor het zover is dump ik eerst rond het middaguur de meeliftende Duitser en mijn bagage in het hostel. De vliegles is pas  om 3 uur dus ik heb nog wat tijd te doden. Doden... hmmm..... onderweg vlak bij het vliegveld heb ik een bordje gezien 'Try a shot'. Het blijkt een schietbaan te zijn waar je met allerlei leuk wapentuig kunt spelen. Vandaag kies ik maar eens het .22 geweer. Vijfentwintig kogels later ben ik 3 velletjes met gaatjes rijker. Niet slecht geschoten al zeg ik het zelf. En gelukkig is de schietbaanmeneer het met me eens. Morgen maar eens een shotgun proberen.

De Piper Cherokee is nog warm van de laatste vlucht dus het starten is zo gebeurd. Uittaxien naar de baan, laatste checks en dan vol gas in take off. In een rechte lijn vliegen we over Wanaka en stijgen onderwijl rustig naar een hoogte van 4000 voet. Wanaka is ook weer zo'n gezellig klein plaatsje gelegen aan een prachtig bergmeer midden in het Alpen massief. We beginnen met een oefening contour-vliegen: het volgen van het berglandschap tussen de bergen door. We volgen de grillige loop van een vallei. Tijdens het vliegen geeft Peter instructie. Let op wat de wind doet tussen de bergen en altijd zorgen dat je voldoende ruimte hebt voor een 'ontsnappingsplan'. Zo oefenen we een paar keer een ruime 360 graden bocht tussen de bergenwanden in de vallei. Ook is het belangrijk om niet blindelings de bocht om te vliegen om de berg te volgen maar de bocht zo ruim nemen dat je zeker weet dat er na die bocht niks in de weg staat. Klinkt logisch eigenlijk. Al spelend tussen de bergen zien we beneden ons in het dal een smalle grasstrip naast een rivier liggen. Prima ding om een 'striplanding' op te oefenen. Alles wat ik geleerd heb over netjes een circuit vliegen kan overboord. Er is simpelweg geen ruimte voor tussen de bergenwanden van de vallei. Een paar S-bochten brengen uitkomst en tegen stall-speed aan glijden we naar het kortje veldje. Landen, remmen, aan het einde omkeren, vol gas en direct weer in take off. We oefenen deze striplanding een paar keer en dan vliegen we tussen de valleien door weer terug naar Wanaka. Dat smaakt naar meer...

's Avonds bezoek ik nog een andere bezienswaardigheid in Wanaka. De plaatselijke bioscoop. Een zaaltje volgezet met oude bankstellen en zelfs een volkswagen kever waar je in kunt gaan zitten. Lekker relaxed liggend op een bankstel kijk ik de eerste helft van de film 'J. Edgar Hoover'. Maar de film is een beetje traag en saai en in de pauze smeer ik 'm terug naar mijn hostel. Morgenochtend vroeg vliegen als  het weer meezit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten