maandag 19 maart 2012

Dag 50 - Invercargill

"Nee helaas, er zijn geen golven. Geen surfles vandaag". Da's wel balen. Het is 10 uur 's ochtends en mijn activiteit van vandaag gaat niet door. Het is dreigend weer en het heeft vanochtend al flink geregend. Ik kijk uit over de baai van Curio Bay. Een prachtig zandstrand en inderdaad een rustige zee met wat kleine golfjes. Maar vlak bij het strand zwemmen dolfijnen. Het zijn de kleine Hector-dolfijnen die ik ook al heb gezien in Akaroa. En het zijn er een hoop.

Ik bedenk me geen minuut en spurt het strand op. Enkel in m'n zwembroek duik ik de koude zee in. Als ik wat dieper het water in loop komen de dolfijnen naar me toe. Nieuwsgierig draaien ze op een tiental centimeters om heen. Buitelen voor me in en uit het water en surfen dan op de golven naar het strand, waar ze in de branding met een mooie sprong omdraaien en weer terug komen. Ik zwem een paar keer met ze mee op de golven, maar ze zijn daar veel beter in dan ik. Hun snuit steekt uit de voorkant van de golf terwijl ze hard meezwemmen. Dit is ongelooflijk gaaf. Echt zwemmen met speelse dolfijnen. Ze zijn ontzettend snel en zoeven van alle kanten vlak langs me heen. Als hun rug boven water komt hoor ik ze ademhalen door het blaasgat voor hun rugvin. Verderop buitelt er eentje hoog de lucht in om dan met een mooie duik weer te water te gaan. Wauw.

Ik heb blijkbaar het goede voorbeeld gegeven want er komen nog wat mensen het water in. Na bijna 3 kwartier spelen vind ik het mooi geweest. Het is koud en het begint weer te regenen. Na een lekkere warme douche in het hostel vertrek ik op weg naar Invercargill. Dit is een klein stadje vlakbij Bluff, het meest zuidelijke havenplaatsje van Nieuw Zeeland. Hier vertrekt morgen de boot voor mijn activiteit die me morgenavond zal afzetten op Stewart eiland.

Aangekomen te Invercargill word ik gebeld door het kantoortje van de activiteit van morgen. De activiteit wordt gecancelled. Er is gisteren een ongeluk op zee gebeurd en 8 mensen uit Bluff en omgeving zijn omgekomen. Omdat het zo'n kleine gemeenschap is waar iedereen elkaar kent, zijn de tours vanuit Bluff de komende week gecancelled. Sneu maar ook wel balen. Het regent en in Invercargill is verder weinig te doen. Dan maar wat internetten in het hostel en een beetje relaxen en kletsen met de andere gasten. Misschien dat ik met wat omgooien van mijn plannen volgende week toch nog terug kan komen om de activiteit te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten