donderdag 22 maart 2012

Dag 52 - 53: Queenstown

Queenstown, de 'toy' town van het Zuidereiland. Gelegen aan een groot helderblauw bergmeer, omgeven door een ruig berglandschap. De plaats voor alle avontuurlijke outdoor-activiteiten waar Nieuw Zeeland bekend om staat. Bungi jumpen, jetboating, canyonning, noem maar op. Talloze boekingskantoortjes in de gezellige winkelstraatjes en heerlijke terrasjes aan het water bij het meer. De hemel is strak blauw en het het zonnetje schijnt volop. Tandemparagliders dwarrelen de hele dag naar beneden van de hoge berg waar Queentown tegenaan ligt. Kortom, geen slechte plaats om te zijn. Zeker niet als je wat geld te besteden hebt, want de activiteiten hier zijn stevig aan de prijs.

Ik kom rond het middaguur aan en besteed vrijwel de hele middag aan het ronddwalen door het plaatsje, op terrasjes zitten en proberen om wat activiteiten te boeken. Dat is lastiger dan je denkt. Het hoogseizoen is definitief voorbij en voor Queenstowns begrippen is het nu erg rustig. Activiteiten zijn niet meer volgeboekt en bij vele is het de vraag of ze doorgaan omdat er een minimum aantal deelnemers nodig is. Uiteindelijk boek ik voor morgenmiddag een jetboating tour die zeker wel doorgaat. Helaas precies midden op de dag zodat er geen ruimte meer is voor een andere activiteit.

Rond een uurtje of 5 ga ik een biertje drinken met Guhntar Rowe. Hij heeft vroeger voor iOpener wat ontwikkelwerk gedaan vanuit Nieuw Zeeland en het is leuk om hem nu in het echt te ontmoeten. In het dagelijkse leven doet hij off-road adventure activiteiten. Quadbike en motorbike tours en dat soort dingen. Het is gezellig en we spreken af om morgenmiddag weer een biertje te gaan drinken na zijn werk.

De volgende ochtend is het wederom stralend weer. Op straat ontmoet ik de Duitser die vorige week met me meegereden is naar Dunedin. Hij reist op een laag budget en heeft een verwonding aan zijn enkel. Een slechte combinatie in Nieuw Zeeland en zeker in Queenstown. Geen geld voor activiteiten en niet de mogelijkheid om de enige gratis activiteit in de omgeving te doen: wandelen. Hij bietst een lift naar Wanaka morgenochtend. Prima hoor.

Churros met warme chocoldemelk als ontbijt op een terrasje aan het water. Straatmuzikanten op bijna elke hoek van de straat. Een warme, zomerse herfstdag. Het leven kan een stuk slechter. Om 12 uur vertrekt de tour. Een bus brengt ons door het mooie berglandschap naar Skippers Canyon. Onderweg vertelt de buschauffeur met veel humor over het verleden. Eind 19e eeuw heerste hier de goudkoorts en veel goudzoekers kwamen in het ruige gebied hun geluk beproeven. Rijdend door het gebied kun je de barre omstandigheden van die tijd goed voorstellen. De smalle gravelweg die we langs ravijnen en door nauwe bergpassen volgen zou ik niet graag met mijn auto rijden. Door de canyon stroomt een ondiep riviertje waarop we een stukje gaan varen met een jetboat. Dat is een speedboat die wordt voortgestuwd door een waterstraal in plaats van een schroef. De 450pk motor ramt er zo'n 25.000 liter water per minuut doorheen en dat geeft ons een vaartje van zo'n 70 a 80 km/u.  Zo scheren we over het water tussen de soms erg nauwe wanden van de canyon door. Toegegeven, het is best spectaculair.

Terug in Queenstown ga ik met de kabelbaan naar de top van de berg die over het plaatsje en het meer uitkijkt. Een late lunch met prachtig uitzicht. Guhntar heeft het te druk om een biertje te gaan drinken maar ik kom 2 Zwitsers tegen die ik ook al in het hostel in Invercargill heb ontmoet. Gezamenlijk eten we de beroemde Queenstown Ferg Burger (een mega grote hamburger) en daarna stappen in het centrum. Het is woensdagavond en niet heel erg druk maar in de bar 'Cowboy' vermaken we ons prima met bier drinken, poolen en de rodeo stier berijden. Het is al laat als ik weer in het hostel terug kom en ik moet morgenochtend voor 10 uur uitgechecked zijn. Maar snel gaan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten