woensdag 11 april 2012

Dag 72 - 73: Franz Josef

De regen klettert op het aluminium dak van 'Love Shack 1'. De krappe caravan is romantisch ingericht met zwart tapijt op de vloer en wanden. Het plafond voorzien van rood tapijt met boven het bed een spiegel. Bij gebrek aan normale kamers in het hostel heb ik dit apart staande liefdesnestje voor mezelf alleen gekregen.

Zodra ik gisteren uit Wanaka wegreed richting de Westkust werd het steeds bewolkter. Na nog geen uurtje rijden begon het te regenen. Het berglandschap gehuld in mist en laaghangende regenwolken. Naarmate ik dichter bij de kust kom wordt de begroeiing tropischer. Donkergroene palmen en varens bedekken nu de bergen langs de kronkelende kustweg. De Tasman zee is donkergrijs en grote golven met witte koppen slaan stuk op de kust, het opspattend schuim wordt door de wind als een fijne nevel over de weg geblazen. Guur weer.

En het is niet opgehouden met regenen. De hele nacht hebben hoosbuien op het caravandak me uit mijn slaap gehouden.Tegen beter weten in meld ik me om 10 uur 's ochtends bij het activiteitenkantoortje in het plaatsje Franz Josef. Zoals verwacht wordt de trip vandaag gecancelled. Plan was om met een helicopter gedropt te worden op de Franz Josef Gletsjer en dan een 2 uur durende wandeling op het gletsjerijs te maken, uitgerust met crampons en een ijsbijl. De weersverwachting voor vandaag en de komende dagen blijft slecht en ik besluit om verder te reizen. Jammer, het bezoeken van de Franz Josef gletsjer of de nabijgelegen Fox gletsjer aan de westkust is bijna een verplicht nummer als je Nieuw Zeeland bezoekt.

Ik volg de kustweg verder naar het Noorden tot aan Greymouth. Hier ben ik ruim een maand geleden ook al geweest, toen ik dezelfde kustweg vanuit het Noorden naar het Zuiden volgde. Het hostel in Greymouth is weer zo'n uniek pareltje waar je maar heel af en toe terecht komt. Gezellig ingericht met een grote, huiskamerachtige lounge met open haard. Extra gezellig nu het buiten nog steeds zo'n slecht weer is.

Morgen nog een leuke activiteit in de omgeving doen die, weer of geen weer, zeker doorgaat en dan donderdag een lange reisdag terug naar Christchurch aan de Oostkust. Kijken of ik daarna in 2 dagen mijn auto kan verkopen. Het loopt nog niet echt storm op mijn advertenties...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten